Regels

Lastig hoor dat bloggen.
Waar ga je het over hebben en voor wie.. gedoe.
Het werkt toch wel een blokkade op die ik niet bedacht had. Want vaak op een dag denk ik, oh maar dat moet ik niet vergeten, en dat wil ik graag vertellen en als ik dan eindelijk zit met een beetje tijd, koffie en van Sonja het verbod tot snoeperijen dan ga ik het zitten overdenken en piekeren en komen de twijfels. Om mij heen lees ik blogs van mensen die zo veel meer te vertellen hebben dan ik. Zo veel beter ook.
Het is een flinke uitdaging om mijzelf zo te presenteren dat ik denk, het is goed zo.

Ik begin maar gewoon met tikken en zie wel waar het schip strand. Dat is denk ik het beste.

Ohja nu bedenk ik me wat. Mijn vorige blogje kreeg de vraag, wat precies de huisregels dan zijn.
We zijn inmiddels aan de puberset toe, maar hiervoor hingen er netjes punt gewijs de regels die hier in huis waren. Niet meer dan 10 anders is het te veel en met elkaar bedacht en besproken.

Zo hadden de kinderen ingebracht dat plagen mocht maar pesten niet, zo stond erbij dat er niet gelogen werd, en we altijd aan elkaar laten weten waar we zijn. Zodat we elkaar kunnen vinden.
Inmiddels gebeurd dat in de gezinsapp (die hier "team ietsje minder vlees" heet omdat er 3 vegetarisch en 2 vleeseters in het gezin zijn) maar vroeger met binnenlopen of briefjes.
Die regels gelden niet alleen voor de kinderen maar dus ook voor ons. Het zijn omgangsregels zoals we met elkaar om willen gaan.
Maar ook praktisch, keuken en woonkamer zijn geen speelplaats. Kortom een lijstje waar we
allemaal op terug konden vallen en hier in huis heel veel duidelijkheid gaf.
Voorkwam herhaling ook trouwens, ik stuurde ze gewoon naar de keuken en liet ze het nalezen.

Het is een tip die Man en ik leerden tijdens de Triple P cursus. Positive Parenting Program. Daar leerde ik verder vooral dat ik geen ouder ben van het straffen. Als het gezellig is, vergeet ik de straf weer en dat was ontzettend leerzaam. Zo lang je je bewust blijft van je valkuilen kan je daar omheen werken of herkennen als je erin valt.

Maar goed, regels op papier zoals ze er nu zijn. Ook deze zijn gemaakt met elkaar en zien wij de invloeden van de verschillende kinderen terugkomen.




Nou dat erop tikken is best gelukt zeg ik :)



Reacties