Hoera voor Marktplaats

Ik ben gek op koopjes.
Mooie spullen voor leuke prijzen. Kleding, spelcomputers, camera, boeken.
Meubels zijn helemaal fijn. Die koop ik zelden in een "echte" winkel.
Daarom ben ik zo gek op marktplaats. Lekker met een kop thee of koffie langs advertenties struinen of meer scrollen en opslaan wat wel leuk is. Dan even overleggen met degene waar het beoogde artikel voor is of zij het zien zitten. Meestal wel. 

Manlief is alleen nog wel eens twijfelachtig omdat zoals hij het zegt ik hem het hele land door stuur op koopjesjacht. Dat is natuurlijk niet waar. Bij dingen die ik moet halen ga ik nooit verder dan 25 km en dat is bij ons vandaan nooit het hele land. Maar sinds hij voor zijn koopjesjagende vader rustig naar Drenthe reed voor een zeer specifiek bankje vind ik dat hij niet meer mag zeuren over de afstand.

Natuurlijk zit er niet alleen maar het koopjesjagen achter. Maar is er ook wel een 'diepere' gedachte achter mijn speuren. Ik geloof namelijk dat we een maatschappij leven die te veel draait op wegwerp en productie. Niet meer op duurzaam en recyclen. Ons afval scheiden we, maar onze kleding en andere producten gooien we zo maar weg of blijven we inkopen eigenlijk alleen maar voor de heb, of voor de buren of welke reden dan ook. Nu snap ik best dat je kleding niet bewaard als het nog wel goed is, maar niemand in je huishouden er ooit nog in gaat passen maar om het dan zo maar weg te gooien. Maar bijvoorbeeld meubels omdat je inrichting veranderd, of je verhuisd naar een groter of kleiner huis. Gelukkig zijn er en komen er steeds meer plekken en initiatieven waar je jouw overbodige spullen weg kan doen, maar zo dat anderen er nog wat aan hebben. Wegbrengen bij de kringloop bijvoorbeeld of rommelmarkten, kledingbeurzen. Maar ook voor de niet zo actieve verkoper/recyclelaar (is dat een woord? ik vind dat het een woord moet zijn. Het is belangrijk, dus is het een woord) zijn er mogelijkheden. Op het internet is er marktplaats of ebay. Marktplaats is de grootste en je kan het zo gek niet bedenken en je kan het daar vinden. Alleen kinderen, die moet je daar niet aanbieden :) Tenzij je het 8 uur journaal wil halen.
Afgelopen periode heb ik heerlijk de kasten aangevuld met kleding, de mannen hebben winterjassen die ik normaal niet in de winkel zou kunnen betalen voor allemaal. En met een beetje zoeken is het echt allemaal bijna nieuw. Want we leven nog steeds in die productie maatschappij. En dat is voor ons recyclelaren heel fijn. Wat anderen al snel wegdoen, kunnen wij dan zo goed als nieuw overnemen.
Meubels koop ik ook graag op marktplaats. Vaak vind ik net niet wat wij willen in de winkel, en de tijd of kunde ontbreekt ons er vaak aan om het zelf te maken, maar anderen zijn wel zo creatief. Zo hebben wij bijvoorbeeld een dressoir wat oorspronkelijk van de Ikea komt (Bonde) maar door de eerste eigenaren opgeschuurd, en in de olie gezet. Zo krijgt het een afwerking die wij heel mooi vinden, en die keuze hadden ze niet bij de Ikea. Het duurt allemaal wel langer om het bij elkaar te krijgen, maar het is voor een fractie van wat we er in de winkel voor betaald hadden en wel precies zoals wij het graag zien.

Wat kopen jullie allemaal op marktplaats? of misschien helemaal niets? Ook goed hoor. Dit is zoals wij het doen, een beetje uit noodzaak, een heleboel uit overtuiging.






Reacties

  1. De laatste tijd minder, maar ik kocht er dozen kleertjes voor de kinderen!
    Wel op tweedehands.be de Belgische tegenhanger! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel zo logisch :) Ik kom er ook vaak lang niet hoor. Gewoon omdat we niets nodig hebben. Maar zoals nu en met die winterjassen. Ik ben helemaal in mijn nopjes :)

      Verwijderen

Een reactie posten