Nieuwe hobby


Ieder jaar probeer ik iets nieuws te leren. Iets te doen wat ik nog nooit gedaan heb.



In 2018 is dat een instrument leren bespelen. Ik wil heel graag ukelele leren spelen. Het klinkt mooi en je neemt hem makkelijk mee. Het lijkt me zo gaaf klinken straks op onze berg in Frankrijk bij het kampvuur. Het is wel echt heel erg oefenen en vooral leren luisteren. Door veel oorontstekingen toe ik klein was is mijn gehoor aangetast. Nu is dat helemaal niet erg of beperkend in het normale leven. Alleen wel als ik dus een instrument leer. Ik hoor heel slecht verschillen tussen de verschillende akkoorden en moet dus echt veel oefenen.
Gelukkig mocht ik van een lieve clubgenoot zijn ukelele lenen om te kijken of ik dit echt voor elkaar ga krijgen. Dus zeker 1 keer per dag zit ik te blokken met mijn telefoon en verschillende appjes om steeds een beetje meer begrip te krijgen van het instrument wat ik vast heb.

Niet dat ik al echt een liedje kan spelen of uberhaubt maar weet wat ik speel maar het is heerlijk om mijn hoofd leeg te maken en af en toe iets herkenbaars te spelen. Misschien dat ik aan het einde van het jaar iets herkenbaars kan spelen.

De kinderen waren trouwens meteen enthousiast over mijn voornemen voor 2018 en zo kwam er na een heel korte blokfluit periode (de kinderen leren er noten mee lezen) al heel snel een keyboard in huis. Echt na 3 dagen blokfluit was ik heel erg toe aan echte muziek.
Met echte lesboeken en verschillende apps en youtube leren we onszelf allerlei liedjes aan.

De bedoeling was dat het keyboard op minipuber zijn kamer kwam. Maar omdat iedereen enthousiast is, heeft die nu een plekje in de woonkamer gekregen. Iedereen gaat er regelmatig achter zitten en oefent wat af. Zo maakt iedereen zijn minuten op het toetsenbord en en gejuig als een stukje ineens lukt.

We hebben ook een doel bedacht. We willen 2 keer per jaar optreden. Gewoon voor onszelf hoor. Niets bijzonders maar iedereen minimaal 1 liedje. Een keer in de zomer en een keer in de kerstvakantie. Nu we steeds meer de intrumenten onder controle krijgen komen er dus ook langzaam ideetjes voor arrangementen samen.

We zijn er dus maar druk mee. Een doel wat ik voor mezelf stelde groeide uit tot een heel gezins ding en hebben we nog geen dag spijt van de spontane aankoop van het keyboard.

Nu klinkt er regelmatig muziek door het huis. En niet gemaakt door anderen, maar gewoon echt door ons. Ik dacht altijd dat wij de enige waren waar muziek maken niet echt lukte, maar nu wij zo bezig zijn ben ik eigenlijk erg benieuwd wie er nog meer muziek maken? Speel jij een instrument? Echt met les? of zo maar? En je kinderen?




Reacties