Klassenouder en andere klussen op school

Dit jaar is het een ander jaar dan normaal.

Met een kind in groep 8 is het afsluiten van het oude, en voorbereiden op wat gaat komen.
Welke middelbare school gaat het worden, want het voordeel van waar wij wonen is dat we een heel fijne stad in de buurt hebben, waar veel fijne middelbare scholen zijn.
Maar dat is allemaal voor later. Voor nu beginnen we aan het laatste basisschool jaar van midi-puber.

Dit jaar doe ik het anders en heb ik me samen met een toffe mede ouder opgegeven als klasse-ouder van deze groep. Samen regelen we dus heel veel rond deze groep. Zaken die de juf niet meer hoeft te regelen.
Zo regelen we het ontvangst als ze terugkomen van kamp, rij-ouders naar verschillende activiteiten, klasse-cadeau aan het einde van het jaar, en waarschijnlijk nog veel meer.

Toen bedacht ik me, wat heb ik eigenlijk al veel gedaan op deze school. Ik loop er ook al even rond. De oudste van 17 begon daar al 5 jarig hummeltje, na de overstap vanuit de grote school in Den Haag. Van raamschilder ouder, bieb ouder, oudercommissie lid, poets ouder, na het verbouwen de hele school schilder ouder, raap ouder, kerstknutsel ouder, verkeersouder en dan nu Klasse ouder. Het zijn allemaal petten die ik de afgelopen 12 jaar op gehad heb.

En er zijn nog zat ouder taken op school die ik nog niet genoemd heb en die toch vervuld worden door ouders en zo maken we samen met de leerkrachten de tijd op school voor de kinderen net dat beetje leuker.

Want nee natuurlijk zijn leuke schilderingen op het raam is niet noodzakelijk, maar maakt het wel een stuk gezelliger en helpen met kerstknutselen is niet van essentieel belang voor het onderwijs van je koter maar dat zijn wel de krenten in de pap van de schooltijd.
Want het is gewoon ook heel erg fijn dat het gebeurd. Het scheelt een hoop voor de leerkracht, die zich weer op het onderwijs van je kind kan richten, op een ook voor hun plezierige plek. De kinderen vinden het heel leuk dat er een stukje van thuis (in de vorm van er zijn en helpen of een schildering op het raam) op school is. Hoe stoer is het dat je moeder gewoon meeknutselt en lol heeft met je klasgenootjes.

Want de kinderen vinden het meestal heel erg leuk dat je er bent. Het voelt veilig voor ze. Maar niet alleen mijn kinderen vinden het leuk als ik er ben, en me met hun stukje weg van huis bemoei. Maar ik vind het zelf ook heel gezellig. Zowiezo het contact met je kinderen, maar dus ook met de andere ouders. Andere lotgenoten :)

Beetje jammer is het, dat het heel vaak dezelfde ouders zijn. Niet dat het niet gezellig is (na een tijd ga je elkaar goed kennen hoor :)) Alleen ik zou het persoonlijk ook wel leuk vinden om af en toe andere ouders het te laten doen. Dat zij ook het plezier kunnen ervaren wat hun kind hopelijk op school heeft.

In ieder geval mag ik nog een paar jaar meedoen op deze school. Als Midi eraf is, dan zit Mini er nog. Die mag dan nog 2 jaar. En daarna, als ook Mini naar het middelbaar gaat?
Dan zoek ik een hobby of een baantje :)



Een rustgevend plaatje van de vakantie.
Kwart voor 7 in de ochtend, onze tuin. 





Reacties